Behandelmethoden

Neem contact op
Home » Therapie » Behandelmethoden

Zowel bij de individuele behandelingen psychosomatische fysiotherapie als de groepsbehandelingen maak ik gebruik van de volgende behandelmethoden:

 

Mindfulness gaat om het vergroten van het bewustzijn van de ervaring in het huidige moment. Door open te staan voor wat je doet en ervaart in het nu, nemen je effectiviteit en voldoening toe.

Ontspanningsoefeningen:
Progressieve relaxatie (Jacobson) is een actieve ontspanningsmethode waarbij je heel geleidelijk je spieren gaat aanspannen en ontspannen. Je leert om subtiele spierspanningsverschillen waar te nemen.
Autogene training (Schultz) is een ontspanningsmethode waarbij je leert om diepe ontspanning te ervaren.

Ademhalingsoefeningen zijn heel nuttig bij hypo- en hyperventilatie. Ook kunnen ze gebruikt worden voor een vitaliserend en ontspannend effect.

Energie- en herstelmanagement programma
Dit programma helpt om op een heldere overzichtelijke wijze de opgebouwde energieschuld af te lossen en energie op te bouwen.

Oplossingsgerichte coaching
We richten ons niet op vermindering van klachten, maar op een positief doel en zetten stappen in de richting van dat doel. De focus ligt op wat werkt en op de sterke kanten van jou en je omgeving.

Graded activity is een behandelmethode waarbij je leert fysieke activiteiten stapsgewijs op te bouwen. Door de geleidelijke opbouw ervaar je dat meer bewegen niet automatisch meer pijn betekent.

Graded exposure is helpend wanneer activiteiten vermeden worden uit angst om te bewegen. Deze aanpak laat je ervaren dat bewegen niet altijd leidt tot negatieve gevolgen (bijvoorbeeld weefselschade of extreme pijntoename).

Acceptance and commitment therapie (ACT)
De kern van de ACT-visie is dat blijven vechten tegen onvermijdelijke of chronische fysieke klachten deze kan versterken en ten koste gaat van de kwaliteit van leven. We richten ons op het aannemen van een accepterende houding tot je lichamelijke klachten, gedachten en gevoelens in plaats van deze te negeren, vermijden, veranderen of controleren. Belangrijk is ook om actie te ondernemen om datgene te doen wat echt belangrijk en betekenisvol voor je is.

Lichaamsgerichte mentalisatie bevorderende therapie gaat over het beter leren verstaan van de taal van je eigen en andermans lichaam. Je leert om lichaamssignalen van jezelf en anderen te (h)erkennen en verdragen en verbinding te ervaren met onderliggende emoties, gedachten, herinneringen, intenties en verlangens.

Haptonomie kan helpend zijn om je gevoelens en emoties te leren voelen en te beleven. Door aanraking en verbaal gidsen kan je ervaren dat je meer bent dan de pijn alleen. Je leert de pijn erbij te nemen in plaats van ervan weg te gaan. Dit is het verschil tussen verdragen of het dragen van de pijn. Meer informatie over haptonomie vind je op deze pagina.

Ga aan de slag met je gezondheid

Contact met Esther